“ZANG en MUZIEK” op concertreis

27 september 2018

Op zaterdagmorgen 2 juni j.l. vertrokken we stipt om 8.00 uur met een volle bus vanuit Maasniel richting Trier, waar we na een korte koffiestop om half twaalf arriveerden, ruim op tijd voor een heerlijk diner dat ons daar te wachten stond. Me goed gevulde maag startten we daarna met een rondleiding o.l.v. twee Nederlandstalige gidsen, die ons de highlights van de stad lieten zien.

Daarna werd de reis hervat met als einddoel het plaatsje Eppelborn, waar we te gast waren in het gemoedelijke hotel  “Eppelborner Hof”. Na het inchecken hadden we de gelegenheid, ons om te kleden (koorkleding) en nog een kleinigheid te eten, waarna iedereen weer vrolijk de bus inging. Gelijktijdig met “Kammerchor Schaumberg” bereikten we de Pfarrkirche St. Marien in Schmelz-Auszen, onze concertlocatie. Het Duitse publiek was zeer enthousiast over onze repertoirekeuze. Vooral het Ave Verum van Karl Jenkins viel geweldig in de smaak. Daarna bespeelde Christian Holz, organist en tevens dirigent van het Kammerchor, met veel enthousiasme het orgel. Na dit vurige intermezzo (een improvisatie op een Marialied) liet ook het Duitse koor zich van zijn beste kant horen. Leuke bijkomstgheid was dat de oprichter van dit koor, de internationaal bekende componist Alwin Schronen, zich onder het publiek bevond. Op verzoek van onze dirigent nam hij de leiding over van ons laatste en gezamenlijk gezongen stuk “Sally Gardens”, waarvoor hij het arrangement geschreven heeft.

Het hotel had extra voor ons de bar geopend ’s avonds, dus tot in de kleine uurtjes werd er gezongen en gefeest.

Op zondagmorgen luisterden we, na een heerlijk uitgebreid ontbijtbuffet, de mis van 11.00 uur op in het dorpje Lebach. Ongelooflijk hoe vol die kerk zat en wat daar nog meegezongen werd. Ook hier waren de mensen onder de indruk van dat koor uit Roermond en net als de avond tevoren vooral weer van het Ave Verum. Na het opsteken van tig kaarsen en hier en daar een praatje met enkele kerkgangers werden we naar de Schaumberg gebracht waar we tijd hadden op ons gemakt te picknicken en naar keuze deel te nemen aan een wandeling met als gids Alwin Schronen!!  of met de lift of via de trappen tot boven in de Turm Schaumberg te gaan en daar te genieten van een grandioos uitzicht over de streek.

De uren vlogen voorbij en veel te snel moesten we weer de bus in, richting Roermond en naar huis. Nou ja, niet rechtstreeks natuurlijk want we hebben nog heerlijk genoten van een aspergesdiner in “Genholterhof” in Brüggen. Rond 21.00 uur waren we terug in Maasniel en we kunnen niet anders als met veel plezier terug kijken op twee in alle opzichten geslaagde dagen. Met hartelijke dank aan de reiscommissie Pietsje en Monique alsook aan onze “invallende” pianiste Alice Hendriks voor de geweldige begeleiding.